De RENSTAL LEOPARD werd gesticht in 1967. De stichter was Roger Houtekeete. Samen met Luc Houtsaegher (die aan het Kasteel Houtsaegher een bijhuisje ter beschikking stelde als clublokaal), Freddy Blondeel, Marc Allemeersch werd de club boven de doopvont gehouden.

 

De wagen van Roger Houtekeete, toen een MG-rijder werd onderhouden door ene Raf Delanoye, de Morris dealer in De Panne. Raf had al snel de autosportmicrobe te pakken en zou dus na zijn actief als wielrenner autorally gaan rijden. Je kunt geen wagen noemen uit die tijd of Raf had die al in bezit gehad. Van een Lotus Seven tot een Ferrari, alles was ooit door Raf voorgereden, bezeten als hij was van rollend materieel. In de tijd van de 12 uren van Oostende en andere rally’s was Raf steevast in de top vijf terug te vinden. In Ieper reed Raf zelf met de Lotus Seven met co rijder Vandewalle Gilbert , hij had een kapsalon in Oostduinkerke. In de jaren 1968 tot 1971 werden talloze slaloms op het koningsplein georganiseerd. Op dat ogenblik was de toen nog jonge huidige secretaris Rys reeds paraat om voor Raf de ruiten tijdens de servicebeurten schoon te maken.

Naast Raf Delanoye telde de club vlug een groot aantal autoliefhebbers uit de streek zoals Fernand Dewilde op Mini, (ook gekend als Figaro, coiffeur in De Panne), Paul Jonckheere op Porsche, John Lacante op Ford Cortina, Henri Devos op Ford Escort, Ivan Devolder op Formule Vee e.a die zich volop uitleefden, eerst in de discipline autoslalom, en later in de autorally.

1968 EERSTE WEDSTRIJDEN

De enthousiastelingen begonnen al vlug autowedstrijden te organiseren. De autoslalom deed zijn opmars in de Westhoek. De autostal Leopard organiseerde op het Koningsplein enkele slaloms per jaar. Niet alleen de clubleden namen deel, ook piloten uit omringende clubs vonden de weg naar De Panne. Immers in Koksijde werd kort daarop ook een autostal opgericht, de CORAC (Coxyde Racing Club). Hun piloten kwamen zich meten met de piloten van de Leopard en al vlug werd het vice-versa; Corac richtte hun slaloms in en in korte tijd stond de Westhoek bekend als een autosportregio. Piloten kwamen zelfs in grote getale vanuit Frankrijk, sommigen werden zelfs lid van de club.

We herinneren ons zeker het Frans koppel met hun Renault Alpine, Jean-Pierre en Marie-Christine Leschaeve.